Syllabus
Deepening and debating on the studies of television and its ramifications in the scenario of constant technological updating. Discussing the various theoretical approaches about the means of communication, focusing on the television products and fictional narrations. From the cultural studies to the new trans-media ways of consumption; approaching the characteristics and changes in narrations and discussing how new Technologies have an influence on the production and receiving of such cultural products.
Bibliography
BALTAZAR, Andréa. Mito, Mídia e Magia. O Encantamento da Televisão na Cultura Brasileira Contemporânea. Ideias. Revista do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, ano 14 (1/2), 2007.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução. In: GRÜNEWALD, José Lino. A Ideia do Cinema. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1969. p. 55-95.
BOOTH, Paul. Digital fandom. Nova Iorque: Peter Lang Publishing, 2010.
GWENLLIAN-JONES, Sarah; PEARSON, Roberta. Cult Television. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004.
HILLS, Matt. O Fandom como Objeto e os Objetos do Fandom. Entrevista a Clarice Greco. MATRIZes, v. 9, n. 1, 2015.
JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
KEHL, Maria Rita. Televisão e Violência do Imaginário. In: BUCCI, Eugenio; KEHL, M. R. Videologias. São Paulo: Boitempo, 2004. P. 87-106.
LOPES, M.I.V. (Org.). Estratégias de Transmidiação na Ficção Televisiva. São Paulo: Sulina, 2013.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2000.
MARTÍN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: UFRJ, 2001.
MITTELL, Jason. Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea. Revista MATRIZes, ano 5, n.2, 2012.
MULGAN, Geoff. Television’s Holy Grall: Seven Types of Quality. In MULGAN, Geoff. The Question of Quality. Londres: British Film Institute, 1990.
PEARSON, Roberta. Observations on Cult Television. In: ABBOT, Stacey (Ed). The Cult TV book: from Star Treck to Dexter, new approaches to TV outside the box. New York: Soft Skull Press, 2010.
SANDVOSS, Cornel. Quando estrutura e agência se encontram: os fãs e o poder. C-LEGENDA, n. 28, 2013.
SILVA, Marcel Vieira Barreto. Origem do drama seriado contemporâneo. MATRIZes, v.9, n.1, p. 127-143, jan./jun. 2015.
SILVERSTONE, Roger. Television and everyday life. London: Routledge, 1994.
STRAUBHAAR, Joseph. Brazilian Television: the decline of American influence. Communication Research, v. 11, n. 2, p. 221-240, 1984.
WOLTON, Dominique. O elogio do grande público: uma teoria crítica da televisão. São Paulo: Ática, 1996.