Syllabus
Study on the complexity of communication systems and the forms of mediation of political practices in the media. List of construction mechanisms of political image in and by the media. Analysis of media production characteristics in the construction of political show and scandal. Study of the media scenario and that of politics in journalism and entertainment. Pointing out the relationship between culture, media, and politics in Brazil.
Bibliography
ALVES, R. Filosofia da ciência. São Paulo: Loyola, 2000.
ALVEZ-MAZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1988.
BARROS, A T.; JUNQUEIRA, R. D. A elaboração do projeto de pesquisa. In: DUARTE, J.; BARROS, D. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006.
BOOTH, W. C; COLOMB, G. G. & WILLIANS, J.M. A arte da pesquisa. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BRYMAN, A. Quantity and quality in social research. London: Unwin Hyman, 2004
BRYMAN, A. Social research methods. Oxford: University Press, 2004
BUNGE, M. La ciencia, su metodo y su filosofia. Buenos Aires, Ediciones Siglo Veinte, 1980.
CAELLI, K.; RAY, L.; MILL, J. ‘Clear as mud’: Toward greater clarity in generic qualitative research. International journal of qualitative methods,v.2,n.2, 2003. Article 1. Retrieved. Disponível em: <http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/2_2/html/caellietal.htm>Acesso em: 15 jan. 2006.
COSTA, M. E. B. Grupo focal. In: DUARTE, J.; BARROS, D. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. São Paulo: Artmed, 2010.
DESLAURIERS, J.P; KÉRISIT, M. O delineamento da pesquisa qualitativa. In: POUPART, J. et. al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e mercadológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 127-153.
DEZIN, N. K. e LINCOLN, Y. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage, 2000.
DUARTE, J.; BARROS, D. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006.
ECO, U. Como se faz uma tese. São Paulo: Perspectiva, 1983.
EISENHARDT, K. M. Building Theories from case study research. Academy of Management Review, v. 14, 1989, p. 532-550.
FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2004
FLORES, J. G. Análisis de dados cualitativos. Aplicaciones a la investigación educativa. Barcelona: PPU, 1994.
FREITAS, M.E. de. Viver a tese é preciso! Reflexões sobre as aventuras e desventuras da vida acadêmica. RAE- Revista de Administração de Empresas . São Paulo, v. 42, n. 1, jan./ mar. 2002. p. 88-93.
GEPHART, R. P. Jr. From the editors: qualitative research and the Academy of Management Journal. v. 47, n. 4, August, 2004. p. 454-462.
GODOI, C. K.; MATTOS, P. L. C. L. de Entrevista qualitativa: instrumento de pesquisa e evento dialógico. In: SILVA, A. B. da; GODOI, C. K.; BANDEIRA-DE-MELLO, R. Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: paradigmas, estratégias e métodos. São Paulo: Saraiva, 2006.
KERLINGER, F. N. Investigación del comportamiento: técnicas y metodologia. México: Interamericana, 1975.
KING, N. Using templates in the thematic analyses of text. In: CASSELL, C.; SYMON, G. (ed.) Essential guide to qualitative methods in organizational research. London: SAGE, 2004. p.256-270.
KOCHE. J. C. Fundamentos de metodologia científica. Petrópolis: Vozes, 1997.
LAKATOS, E. M; MARCONI, M. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos. São Paulo: Atlas, 1992.
LOIZOS, P. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, M. W. ; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
LOPES, M. I. V. Pesquisa em comunicação. São Paulo: Loyola, 1994.
LOPES, M. I. V.(Org.). Epistemologia da comunicação. São Paulo: Loyola, 2003
MARSHALL, C.; ROSSMAN, G. B. Designing qualitative research. 3rd. ed. Newbury Park, CA: Sage, 1999.
MERRIAM, S. B. Qualitative research and case study applications in education. 2. ed. San Francisco: Jossey-Bass, 1998.
MERRIAM, S. B. Qualitative research in practice: examples for discussion and analysis. New York: Jossey-Bass, 2002
MOREIRA, D. A. Pesquisa em administração: origens, usos e variantes do método fenomenológico. In: Encontro Nacional da ANPAD – EnANPAD, XXVI, Anais ... Salvador, 2002.
MOREIRA, D.A . O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira, 2004.
MOREIRA, S. V. Análise documental como método e como técnica. In: DUARTE, J.; BARROS, D. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006.
OLIVEIRA, S. L. de, Tratado de metodologia científica. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
PERUZZO, C. M. K. Observação participante e pesquisa-ação. In: DUARTE, J.; BARROS, D. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006.
PRIEST, S.H. Pesquisa em mídia. Porto Alegre: Penso, 2011.
SANTAELLA, L. Comunicação e pesquisa: projetos para mestrado e doutorado. São Paulo: Hacker, 2001.
SELLTIZ, et al. Método de pesquisa nas relações sociais.Tradução de Dante Moreira Leite. São Paulo: EPU, 1974.
SEVERINO, A . J. Metodologia do trabalho científico. 22ª ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 2002.
SILVERMAN, D. Interpretação de dados qualitativos: métodos para análise de entrevistas, textos e interações. Porto Alegre: Artmed, 2009.
STUMPF, I. R. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE, J.; BARROS, D. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo:
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2004.
TORGINO, M. G. Libertação pela redação técnico-científica. In: DUARTE, J.; BARROS, D. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006.
TRAVANCAS, I. Fazendo etnografia no mundo da comunicação. In: DUARTE, J.; BARROS, D. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2006.
TRIVIÑOS, A N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VERGARA, S. C. Métodos de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2005.
WELLER, A. S. The new science of focus groups. American Demographics. Ithaca. v. 25, n. 2, March 2003. p. 29-34
YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.